Jeg har haft mine første timer i alle
mine fag, og jeg glæder mig ikke mindre end før til at komme
rigtigt i gang. Udvekslingsprogrammet består af et islam-fag (jeg
tager to – Introduction to Islam og Islam in the Modern World) og
et fag om kristne kirker i Mellemøsten, Contemporary Eastern
Churches. Sidstnævnte nåede allerede på 2x50 minutter at skubbe
til min teologiforståelse eller i hvert fald at skubbe til mit
perspektiv. Gøre det lidt bredere.
For det første er det svimlende, at vi
i faget skal dække omkring 10 forskellige kirkesamfund, som alle
sammen er anerkendte i Libanon, et land, der vel at mærke er mindre
end Jylland. Hvert kirkesamfund har sit eget retssystem, som dækker
ægteskab, arveret og adskillige andre ting (jeg har endnu ikke fået
det præcise overblik).
For det andet er tilgangen til
kirkehistorie en noget anden. Som professor George Sabra siger: I
Mellemøsten har man en stærk hukommelse. Derfor gør for eksempel
korstogene stadig ondt på mange. Det er svært at forestille sig, at
vi stadig bar rundt på reformationssår (omend Vatikanet vist for
nyligt foreslog, at begge parter på 500-års-jubilæet skulle sige
undskyld). Denne tilgang til folkehukommelse giver også en anden
forståelse af konflikterne i regionen. Man glemmer ikke bare, hvis
forfædre slog hvis forfædre ihjel. Det skaber en helt anden
aktualitet for kirkehistorie som fag – for alt, hvad man siger om
historien, skaber nutiden. Dette gælder selvfølgelig også
teoretisk set i Vesten, men her er det blodig virkelighed. Således
bliver det tørre stof, jeg har lært om synoderne og kirkemøderne,
meget aktuelt her, fordi for eksempel mødet i Efesos 451 skabte
flere af de udbryderkirker, som i dag dominerer det kristne liv i
Mellemøsten. Og de holder stadig fast i de doktriner, som fik dem
til at bryde ud (omend den assyriske kirke ikke mener, at Kristus har
to personer – det var vist en sproglig misforståelse af en art).
Derudover er de langt mere optaget af,
hvem der er ”tættest på Jesus”, en ting, der ikke fylder så
meget i Norden, fordi vi godt ved, at vi er meget langt fra ham,
oprindelsesmæssigt. Ord får en afgørende betydning, for kalder man
kirken indtil 300-tallet noget andet end East Roman Church, altså
kirken i det østromerske rige, har man allerede taget stilling –
og dermed givet forrang til en kirkeretning frem for en anden. I det
hele taget har ord en afgørende betydning i den her del af verden,
fordi befolkningssammensætningen er så broget, at man nemt træder
nogen over tæerne. Homogeniteten i Danmark gør det meget nemt for
os at være afslappede i sproget – også teologisk.
En anden interessant ting dukkede op på
skemaet over kirkernes indbyrdes familieforbindelser. Her ligger den
protestantiske kirke under den romerske som en udbryderkirke. Det er
naturligvis helt korrekt, men man er i Norden ikke vant til at høre
det på den måde. Som om vi ikke
var verdens centrum, og som om Reformationen ikke
ændrede hele verden.
Jeg
forudser, mit perspektiv vil blive skubbet yderligere de næste fire
måneder. Et lille stykke hver uge.
No comments:
Post a Comment