Jeg er ankommet til Beirut, hvor jeg
skal studere et semesters teologi på Near East School of Theology.
Det er en skole, hvor unge mennesker fra Mellemøsten og Afrika
uddannes til at blive protestantiske præster, og hvor altså også
europæiske studerende som jeg kan tage et semester eller to for at
få et indblik i, hvordan man driver dialogbaseret teologi i et
multireligiøst samfund.
For Libanon -er- virkeligt
multireligiøst. Jeg kendte ikke meget til landet, før jeg fandt ud
af, at jeg skulle herned og måtte på Wikipedia for at tjekke, hvor
landet helt præcist ligger (klemt inde mellem store Syrien og Israel
mod syd). Nu forsøger jeg med tungen lige i munden at holde styr på
alle de forskellige kirker og denominationer og sekter, både
muslimske og kristne, der findes i Libanon: Maronitter, drusere,
syriske kristne, armenske kristne, alle slags ortodokse, shia, sunni
etc. Man plejer vist at tælle dem sammen til 20 trosretninger i alt.
Næsten alle studerende, der ikke er fra Mellemøsten, går rundt med
Robert Fisks 'Pity the Nation' under armen. Det er en mursten af en
bog, der behandler borgerkrigen fra 1975-90 og hele dens optakt og
problematikker. Den trækker tråde tilbage til både Holocaust og
krigen mellem kristne og drusere i 1860, da Libanon stadig var et
udflydende nationalt blandingssted på grænsen mellem Syrien og det
forholdsvist uorganiserede Palæstina. Det siger noget om
kompleksiteten i landets spændinger.
Men her er fredeligt nu, og her på
skolen får jeg en fornemmelse af at være med i en bevægelse, der
vil freden. Og den fred er ikke kun en kristen fred, for den er i et
land som det her nødt til at opstå mellem religionerne. Ord som
reconciliation og peacebuilding bliver brugt meget i samtalerne her
på skolen, og på nogen kan det virke som floskler, men her
refererer det til en uhyggeligt nær virkelighed. Det slår mig igen
og igen, hvor kort tid siden det alligevel er, at borgerkrigen sluttede;
jeg er ung, født i 1988, men alle unge her på min alder har oplevet
krigen. Og selv om rigtigt mange bygninger er blevet genopbygget i
Beirut, skal man ikke lede længe for at finde et hus med skudhuller
i muren.
Krigen i Syrien er også meget tæt på.
På vej i flyet fra Istanbul til Beirut sad jeg siden af en mand, som
viste sig at være syrer. Da han sagde det, mistede jeg mælet, for
jeg havde lyst til at fortælle ham, at krigen gjorde mig ondt eller
at jeg beder for folk i hans land, men jeg kunne ikke finde de
rigtige ord. Og det gik op for mig, at jeg heller ikke kunne vide,
hvilken side han var på, forenklet sagt. Som han sad der ved siden
af mig, blev også den pågående krig meget virkelig. Eller,
egentligt, bare virkelig.
No comments:
Post a Comment